Case
Le Blanc Advies
Van job posting naar structureel werven
Vraag
Le Blanc Advies wilde structureel nieuwe medewerkers aantrekken. De wens was om binnen vijf jaar te verdubbelen in mensen en in omzet.
Aanpak
Op basis van deze vraag zijn we gestart met de Strategiecheck. Eerst voor het corporate merk van Le Blanc Advies (deze gehele case lees je hier), om vervolgens vanuit een sterke fundering verder te bouwen aan hun werkgeversmerk.
Vanuit het corporate brand ontstond een duidelijke focus in de dienstverlening, doelgroepen en toegevoegde waarde/purpose. De vernieuwde klantbelofte “Samen naar een goed geïnformeerd Nederland” spreekt niet alleen potentiële klanten aan, maar ook potentiële medewerkers. We ontwikkelden een nieuwe en onderscheidende marktbenadering en maakten hiervoor een roadmap: wat moet er vanuit het corporate brand worden opgepakt als voorwaarde om verder te gaan met het employer brand en de wervingscampagnes, en wat kan later? Dit resulteerde in een optimalisatie van het logo, de huisstijl, een vernieuwde corporate website en PR-artikelen voor het claimen van de vernieuwde propositie.
De Employer Brand Check verdiepte wat we in de Corporate Strategiecheck aan fundament hadden gelegd. We brachten onder andere glashelder in kaart wie de gewenste kandidaten waren, wat hen kenmerkt, wat randvoorwaarden zijn voor een nieuwe baan en wat de persoonlijke behoeften zijn (beweegmotieven), en de behoeften in de keuze voor een nieuwe werkgever (kritische wegingsfactoren). We onderzochten het concurrentieveld in de arbeidsmarkt, de meest effectieve communicatiemiddelen (en funnel!) evenals het unieke employer branding-verhaal.
Dit alles vertaalden we naar een complete werkenbij-website met vacatures gericht op de opgestelde candidate persona’s en LinkedIn-campagnes op branding en conversie. Daarnaast hebben we voor Le Blanc Advies een marketingmedewerker geselecteerd en getraind in o.a. social media marketing en contentmarketing vanuit het unieke verhaal en ook de Academy opnieuw in de markt gezet.
Resultaat
Na 2,5 jaar bouwen samen met directie en sales zijn de bedrijfsdoelstellingen gerealiseerd. Niet alleen resulteerde het tot een structurele handvol aan interessante sollicitanten per maand, het merk Le Blanc Advies is versterkt in waarde. De klant heeft ons als dank zelfs uit vliegen genomen!
Meer lezen?
Het hele verhaal over de totstandkoming van het corporate brand van Le Blanc Advies vind je hier.
Vragen over de case?
Kevin Jansen
Business Development Manager