Case
Ales Metaaltechniek
Trotse medewerkers en minder verloop
Vraag
Toen de directie van Ales Metaaltechniek binnenkwam met de vraag of wij nieuwe medewerkers konden werven in de krappe arbeidsmarkt van metaal duurde het niet lang voordat we doorhadden dat het vraagstuk groter was dan aanvankelijk gedacht.
Natuurlijk was het van belang om spoedig goede collega’s te werven voor dit snel groeiende bedrijf, maar ze binden, dat bleek de oplossing op langere termijn.
Na goed intern onderzoek, onderbouwde strategie en sterke employer branding kwamen we samen tot de conclusie dat internal branding hiervoor de oplossing was.
Aanpak
De aanpak van internal branding bij Ales Metaaltechniek was tweeledig. Enerzijds was er veel te winnen op het vlak van onderlinge kennisdeling; anderzijds wilden we wat veranderen in de houding van het personeel. Samen zou dit leiden tot beter gedrag en hogere medewerkersbetrokkenheid.
Om kennisdeling te stimuleren werkten we samen met de directie en het middenkader aan een intern communicatieplan. Hierin stimuleerden we niet alleen meer informatiemomenten, narrow casting, het gebruik van nieuwe communicatiekanalen zoals Facebook, LinkedIn en Whatsapp en een nieuw personeelshandboek, maar hielpen we het ook realiseren.
Ons volgende doel was om medewerkers weer trots te maken op hun werk bij Ales Metaaltechniek. Kernwaarden zoals “Werken op topniveau,” en de propositie “Beter voor elkaar” maakten we overal door het pand heen zichtbaar in de vorm van doeken van 2,5 bij 3m, banieren op strategisch gekozen plekken, wapperende strakke vlaggen voor het gebouw en op nieuwe bedrijfskleding van hoge kwaliteit.
We verzorgden trainingen waarbij we niet alleen het belang van goede interne communicatie en internal branding meegaven, maar ook tastbaar advies om hiermee om te gaan.
Resultaat
Nadat de nieuwe doeken en banieren feestelijk werden onthuld op de werkvloer, en de directie steeds transparanter werd richting het personeel, zagen we langzamerhand een shift in gedrag. Waarbij de medewerkers eerst nog wat sceptisch waren begonnen ze stapsgewijs steeds weer meer te geloven in de belofte dat Ales het niet alleen extern maar ook intern “Beter voor elkaar” heeft.
We hebben nieuwe medewerkers geworven en de betrokkenheid van het personeel is aantoonbaar groter. Er zijn een aantal kernteams opgestart waarin medewerkers naast hun gewone werk de kans krijgen om mee te bouwen aan verschillende onderwerpen van het bedrijf en dit wordt met open armen ontvangen.
Vragen over de case?
Kevin Jansen
Business Development Manager