Blog | 9 december 2022
Waarop let je bij de keuze voor een arbeidsmarktcommunicatiebureau?
Ben jij op zoek naar een bureau die jou versterkt in jouw recruitment marketing?Arbeidsmarktcommunicatiebureaus zijn er in vele soorten en maten. Weet jij waar je op moet letten bij jouw selectie? In dit artikel geven we je 4 tips die je helpen een weloverwogen keuze te maken.
Om structureler, effectiever en efficiënter te werven kan de hulp van een strategisch arbeidsmarktcommunicatiebureau uitkomst bieden. Maar waar vind je een bureau dat past bij jouw organisatie?
Werving koppelen aan bedrijfsdoelstellingen
Het werven van medewerkers staat niet op zichzelf. Er is een reden dat je nieuwe medewerkers zoekt. Misschien groeit de organisatie of heb je afscheid moeten nemen van talent dat andere dromen wilde najagen. Hoe het ook zit: het is goed om jouw activiteiten qua werving te koppelen aan je bedrijfsdoelstellingen. Dat klinkt logisch, maar dat doet niet elk bureau. Staat er in het bedrijfsplan voor het komende jaar een nieuw product of dienst op de agenda? Of moet er gereorganiseerd worden? Is het de wens structureel te groeien? Dat heeft directe consequenties voor de wervingsactiviteiten van de organisatie. Het is prettig om terug te kunnen vallen op een arbeidsmarktcommunicatiebureau dat kennis heeft van ondernemerschap en dat jouw organisatie kan versterken op een onderscheidende en gegronde manier. Met behulp van advies en borging van de uitvoering van werkzaamheden.
Samenstelling van het team
Heb je een bureau voor arbeidsmarktcommunicatie op het oog? Dan is het slim om te kijken naar hoe het team van dit bureau eruit ziet. Zijn het bijvoorbeeld vooral recruiters, specialisten op het vlak van employer branding of (technische) marketeers? Dit zegt veel over de (richting van de) oplossing die je krijgt. Bij arbeidsmarktcommunicatie komen verschillende disciplines samen. Vanuit strategie en employer brand kunnen middelen uitgewerkt worden. Dat vraagt om een nauwe samenwerking tussen strategen om de unieke eigenschappen van jouw merk boven tafel te krijgen, specialisten (zoals een webdesigner) om de vertaling te maken naar middelen en marketeers om de juiste mensen te bereiken.
Succesvolle cases
Hoewel de samenstelling van het team een eerste indicatie geeft, geeft dit (waarschijnlijk) geen compleet beeld. Een arbeidsmarktcommunicatiebureau kan een leger van de allerbeste specialisten om zich heen verzamelen om zijn doel te bereiken. Wees je hiervan bewust. Wil je een bureau met professionals op middelenniveau? Wil je specialisten de grote lijnen laten bedenken en er zelf mee verder gaan? Of wil je een strategische partij die een strategisch plan opstelt en vanuit het plan ook werkt of sturing geeft aan het eindresultaat? Bekijk van verschillende bureaus eens een aantal cases. Voor wat voor organisaties hebben zij gewerkt? Welke specialismes kwamen hierbij kijken? Cases kunnen een goed beeld geven van breedte en diepte van de werkzaamheden van een bureau voor arbeidsmarktcommunicatie.
Samenwerken
Hoe wil je de samenwerking met een arbeidsmarktcommunicatiebureau vormgeven? Zoek je een partner om vanuit strategie een langetermijn samenwerking aan te gaan? Of zoek je een partij die op korte termijn een concrete campagne op een bepaalde functie kan lanceren? Wil je alles uit handen geven of (een deel van) de uitvoering binnenshuis uitvoeren? Er is hierbij geen goed of fout, maar het is goed om zelf een helder beeld te hebben van hoe je idealiter wilt samenwerken en welk bureau hierbij past.
Wil jij de volgende stap zetten? We hopen dat de bovenstaande punten je helpen met de selectie van een passend arbeidsmarktcommunicatiebureau om structureel talent te gaan werven, passend bij de cultuur van jouw organisatie en jouw (bedrijfs)doelstellingen. Dan werk je aan een ijzersterk werkgeversmerk, dat goed van pas komt bij krapte op de arbeidsmarkt maar waar je ook volop profijt van hebt op een overvolle arbeidsmarkt.
Verder lezen
Meer weten? Zet de eerste stap!
Nieuwsgierig naar de wervingskansen voor jou? Neem direct contact op of ga naar de contactpagina en vul het formulier in. Wij maken graag kennis met je.
Hoe kan ik je helpen?
Kevin Jansen
Business Development Manager