Succesvol werven & behouden? Dit is dé route naar succes. Lees hier meer.

Blog | 7 juni 2023

Wervingstips? Het gaat om het wervingsplan

Wij delen het geheim van jouw wervingsplan

Wat zijn jullie tips voor effectief werven? Waar wij standaard denken in een wervingsplan, is dít de vraag die ons regelmatig wordt gesteld. Om te illustreren dat je met deze vraag alle kanten uit kan, vroegen we het ChatGPT. En ja, daar kwamen echt wel wat rake tips uit: definieer duidelijke vacaturevereisten, gebruik diverse wervingskanalen, wees transparant over het salaris en de secundaire arbeidsvoorwaarden, investeer in employer branding, zorg voor een eenvoudige sollicitatieprocedure. Klopt, maar is dat waar je echt mee geholpen bent? Werf je echt effectiever als je deze tips hebt opgevolgd?

Is je vraag niet eigenlijk: “Wat is het meest effectieve wervingsplan om succesvol nieuwe medewerkers te werven (en te behouden)?” Toen we déze vraag aan ChatGPT stelden, gaf hij aan dat hij geen eenduidig antwoord had. Tot nu. Want vandaag geven wij jou (en daarmee hem) het antwoord. Het meest effectieve wervingsplan is er wel degelijk. Het begint niet bij het definiëren van duidelijke vacaturevereisten. Het begint zelfs niet bij het employer brand. We nemen je mee.

ChatGPT heeft geen eenduidig antwoord op het wervingsplan

Verkeerde aanname is enorme kostenpost

Voor we je meenemen in het antwoord, is het van belang om in te zien dat je niet zomaar zou moeten werven & selecteren, en dat een gestructureerde, en op de functie aangepaste route er wel degelijk toe doet. Vaak zien we, dat wanneer er ergens een functie vrijkomt, er haast is geboden bij de invulling hiervan. Begrijpelijk, maar wat vaak vergeten wordt, is dat een verkeerde aanname hoge kosten met zich mee brengt.

Denk aan de kosten die het recruitment met zich mee heeft gebracht, ofwel door een recruiter, ofwel door recruitment marketingcampagnes. Dit is minimaal € 250.000, en vaak gaat dat x2. Een verkeerde aanname resulteert in minimaal hetzelfde bedrag. Daarnaast gaan er ook indirect kosten verloren in minder functioneren en vroegtijdig vertrek. Kortom, het gaat niet om het zo snel mogelijk vullen van de vacature, het gaat erom dit zo goed mogelijk te doen. Een resultaat dat je niet bereikt door zomaar te gaan doen en te vertrouwen op je intuïtie, maar door het meest effectieve wervingsplan te volgen en helder voor ogen te hebben waar je heen wilt. Dat betekent dat er misschien iets meer tijd van je gevraagd wordt, maar dan heb je ook wat.

Het wervingsplan als de route naar succes

Succesvol nieuwe medewerkers werven (en behouden) gaat niet om snelheid, of het zo goed mogelijk op kunnen volgen van willekeurige tips. Het gaat om een gestructureerde en consistente wervingsaanpak, die is afgestemd op de specifieke functie, zodat je effectief personeel werft en behoudt. Nu en ook op de lange termijn. We laten je niet langer in spanning: download het stappenplan direct!

Heb je het wervingsplan gelezen? En wil je meer weten over wat dit voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan gerust eens contact op voor een vrijblijvende kennismaking.

Verder lezen

Verhaal

Een frisse wind door De Kleuver: nieuwe generatie en nieuwe huisstijl

Na bijna 25 jaar aan het roer te hebben gestaan, geven eigenaren Wim de Kleuver en Evelien van Dijk sinds begin 2023 de nieuwe generatie binnen De Kleuver meer ruimte om hun ambities te ontdekken.
arbeidsmarktcommunicatiebureau

Waarop let je bij de keuze voor een arbeidsmarktcommunicatiebureau?

Ben jij op zoek naar versterking op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie? Waar moet je op letten bij de selectie van een passend bureau? Lees ons blog!
happy people

De beste werkgevers van Nederland en wat jij ervan kan leren

Een favoriete werkgever worden. Wie wil dat niet? Op basis van de favoriete werkgevers van dit moment lichten we 3 lessen uit.

Meer weten? Zet de eerste stap!

Nieuwsgierig naar de wervingskansen voor jou? Neem direct contact op of ga naar de contactpagina en vul het formulier in. Wij maken graag kennis met je.

Hoe kan ik je helpen?

wervingsplan

Kevin Jansen
Business Development Manager