Succesvol werven & behouden? Dit is dé route naar succes. Lees hier meer.

Blog | 9 december 2022

Waarop let je bij de keuze voor een arbeidsmarktcommunicatiebureau?

Vind het arbeidsmarktcommunicatiebureau voor jou

Ben jij op zoek naar een bureau die jou versterkt in jouw recruitment marketing?Arbeidsmarktcommunicatiebureaus zijn er in vele soorten en maten. Weet jij waar je op moet letten bij jouw selectie? In dit artikel geven we je 4 tips die je helpen een weloverwogen keuze te maken. 

Om structureler, effectiever en efficiënter te werven kan de hulp van een strategisch arbeidsmarktcommunicatiebureau uitkomst bieden. Maar waar vind je een bureau dat past bij jouw organisatie?

Werving koppelen aan bedrijfsdoelstellingen

Het werven van medewerkers staat niet op zichzelf. Er is een reden dat je nieuwe medewerkers zoekt. Misschien groeit de organisatie of heb je afscheid moeten nemen van talent dat andere dromen wilde najagen. Hoe het ook zit: het is goed om jouw activiteiten qua werving te koppelen aan je bedrijfsdoelstellingen. Dat klinkt logisch, maar dat doet niet elk bureau. Staat er in het bedrijfsplan voor het komende jaar een nieuw product of dienst op de agenda? Of moet er gereorganiseerd worden? Is het de wens structureel te groeien? Dat heeft directe consequenties voor de wervingsactiviteiten van de organisatie. Het is prettig om terug te kunnen vallen op een arbeidsmarktcommunicatiebureau dat kennis heeft van ondernemerschap en dat jouw organisatie kan versterken op een onderscheidende en gegronde manier. Met behulp van advies en borging van de uitvoering van werkzaamheden.

Samenstelling van het team

Heb je een bureau voor arbeidsmarktcommunicatie op het oog? Dan is het slim om te kijken naar hoe het team van dit bureau eruit ziet. Zijn het bijvoorbeeld vooral recruiters, specialisten op het vlak van employer branding of (technische) marketeers? Dit zegt veel over de (richting van de) oplossing die je krijgt. Bij arbeidsmarktcommunicatie komen verschillende disciplines samen. Vanuit strategie en employer brand kunnen middelen uitgewerkt worden. Dat vraagt om een nauwe samenwerking tussen strategen om de unieke eigenschappen van jouw merk boven tafel te krijgen, specialisten (zoals een webdesigner) om de vertaling te maken naar middelen en marketeers om de juiste mensen te bereiken.

Succesvolle cases

Hoewel de samenstelling van het team een eerste indicatie geeft, geeft dit (waarschijnlijk) geen compleet beeld. Een arbeidsmarktcommunicatiebureau kan een leger van de allerbeste specialisten om zich heen verzamelen om zijn doel te bereiken. Wees je hiervan bewust. Wil je een bureau met professionals op middelenniveau? Wil je specialisten de grote lijnen laten bedenken en er zelf mee verder gaan? Of wil je een strategische partij die een strategisch plan opstelt en vanuit het plan ook werkt of sturing geeft aan het eindresultaat? Bekijk van verschillende bureaus eens een aantal cases. Voor wat voor organisaties hebben zij gewerkt? Welke specialismes kwamen hierbij kijken? Cases kunnen een goed beeld geven van breedte en diepte van de werkzaamheden van een bureau voor arbeidsmarktcommunicatie.

Samenwerken

Hoe wil je de samenwerking met een arbeidsmarktcommunicatiebureau vormgeven? Zoek je een partner om vanuit strategie een langetermijn samenwerking aan te gaan? Of zoek je een partij die op korte termijn een concrete campagne op een bepaalde functie kan lanceren? Wil je alles uit handen geven of (een deel van) de uitvoering binnenshuis uitvoeren? Er is hierbij geen goed of fout, maar het is goed om zelf een helder beeld te hebben van hoe je idealiter wilt samenwerken en welk bureau hierbij past.

Wil jij de volgende stap zetten? We hopen dat de bovenstaande punten je helpen met de selectie van een passend arbeidsmarktcommunicatiebureau om structureel talent te gaan werven, passend bij de cultuur van jouw organisatie en jouw (bedrijfs)doelstellingen. Dan werk je aan een ijzersterk werkgeversmerk, dat goed van pas komt bij krapte op de arbeidsmarkt maar waar je ook volop profijt van hebt op een overvolle arbeidsmarkt.

Delen:

Verder lezen

Wij delen het geheim van jouw wervingsplan

Wervingstips? Het gaat om het wervingsplan

We worden regelmatig om wervingstips gevraagd, maar is dat echt waar je mee geholpen bent? En is je vraag niet eigenlijk: “Wat is het meest effectieve wervingsplan om succesvol nieuwe medewerkers te werven (en te behouden)?”
Verhaal

Een frisse wind door De Kleuver: nieuwe generatie en nieuwe huisstijl

Na bijna 25 jaar aan het roer te hebben gestaan, geven eigenaren Wim de Kleuver en Evelien van Dijk sinds begin 2023 de nieuwe generatie binnen De Kleuver meer ruimte om hun ambities te ontdekken.
happy people

De beste werkgevers van Nederland en wat jij ervan kan leren

Een favoriete werkgever worden. Wie wil dat niet? Op basis van de favoriete werkgevers van dit moment lichten we 3 lessen uit.

Meer weten? Zet de eerste stap!

Nieuwsgierig naar de wervingskansen voor jou? Neem direct contact op of ga naar de contactpagina en vul het formulier in. Wij maken graag kennis met je.

Hoe kan ik je helpen?

arbeidsmarktcommunicatiebureau

Kevin Jansen
Business Development Manager