Blog | 7 juni 2023
Wervingstips? Het gaat om het wervingsplan
Wat zijn jullie tips voor effectief werven? Waar wij standaard denken in een wervingsplan, is dít de vraag die ons regelmatig wordt gesteld. Om te illustreren dat je met deze vraag alle kanten uit kan, vroegen we het ChatGPT. En ja, daar kwamen echt wel wat rake tips uit: definieer duidelijke vacaturevereisten, gebruik diverse wervingskanalen, wees transparant over het salaris en de secundaire arbeidsvoorwaarden, investeer in employer branding, zorg voor een eenvoudige sollicitatieprocedure. Klopt, maar is dat waar je echt mee geholpen bent? Werf je echt effectiever als je deze tips hebt opgevolgd?
Is je vraag niet eigenlijk: “Wat is het meest effectieve wervingsplan om succesvol nieuwe medewerkers te werven (en te behouden)?” Toen we déze vraag aan ChatGPT stelden, gaf hij aan dat hij geen eenduidig antwoord had. Tot nu. Want vandaag geven wij jou (en daarmee hem) het antwoord. Het meest effectieve wervingsplan is er wel degelijk. Het begint niet bij het definiëren van duidelijke vacaturevereisten. Het begint zelfs niet bij het employer brand. We nemen je mee.
Verkeerde aanname is enorme kostenpost
Voor we je meenemen in het antwoord, is het van belang om in te zien dat je niet zomaar zou moeten werven & selecteren, en dat een gestructureerde, en op de functie aangepaste route er wel degelijk toe doet. Vaak zien we, dat wanneer er ergens een functie vrijkomt, er haast is geboden bij de invulling hiervan. Begrijpelijk, maar wat vaak vergeten wordt, is dat een verkeerde aanname hoge kosten met zich mee brengt.
Denk aan de kosten die het recruitment met zich mee heeft gebracht, ofwel door een recruiter, ofwel door recruitment marketingcampagnes. Dit is minimaal € 250.000, en vaak gaat dat x2. Een verkeerde aanname resulteert in minimaal hetzelfde bedrag. Daarnaast gaan er ook indirect kosten verloren in minder functioneren en vroegtijdig vertrek. Kortom, het gaat niet om het zo snel mogelijk vullen van de vacature, het gaat erom dit zo goed mogelijk te doen. Een resultaat dat je niet bereikt door zomaar te gaan doen en te vertrouwen op je intuïtie, maar door het meest effectieve wervingsplan te volgen en helder voor ogen te hebben waar je heen wilt. Dat betekent dat er misschien iets meer tijd van je gevraagd wordt, maar dan heb je ook wat.
Het wervingsplan als de route naar succes
Succesvol nieuwe medewerkers werven (en behouden) gaat niet om snelheid, of het zo goed mogelijk op kunnen volgen van willekeurige tips. Het gaat om een gestructureerde en consistente wervingsaanpak, die is afgestemd op de specifieke functie, zodat je effectief personeel werft en behoudt. Nu en ook op de lange termijn. We laten je niet langer in spanning: download het stappenplan direct!
Heb je het wervingsplan gelezen? En wil je meer weten over wat dit voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan gerust eens contact op voor een vrijblijvende kennismaking.
Verder lezen
Meer weten? Zet de eerste stap!
Nieuwsgierig naar de wervingskansen voor jou? Neem direct contact op of ga naar de contactpagina en vul het formulier in. Wij maken graag kennis met je.
Hoe kan ik je helpen?
Kevin Jansen
Business Development Manager