Blog | 9 december 2022
Behaal meer recruitmentsucces dankzij je employer brand
Misschien wist je het al: je medewerkers hebben een enorme invloed op je bedrijfsresultaten. Structurele werving van de juiste mensen is dus essentieel voor het succes van jouw organisatie. Wil je dat echt goed doen, dan zeg je jouw oude post-and-pray-werkwijze vaarwel en start met werven vanuit een sterk werkgeversmerk. In deze blog lees je meer over bouwen aan je ‘employer brand’.
Eerst even een stapje terug. Wat is een werkgeversmerk precies? Je werkgeversmerk, of je ‘employer brand’ is eigenlijk te vergelijken met je corporate merk: het is jouw uitstraling, jouw verhaal en jouw manier van communiceren naar buiten toe. Maar dan met een specifieke doelgroep: jouw potentiële medewerkers.
Bouw dat sterke en betrokken team
Met het bouwen aan je werkgeversmerk focus je je op het vertellen van je verhaal en ambitie. Daarmee zorg je dat potentiële medewerkers een mening vormen over je bedrijf: past het bij hem of haar, of helemaal niet. Je wil zo de mensen bereiken die een bewuste keuze maken of ze bij je willen komen werken. Je verlegt de focus van functies vullen, naar het bouwen van een sterk team.
Overtuig door mensgericht recruitment
Met een sterk werkgeversmerk maak je de stap van het verspreiden van een vacature, naar het gericht werven van kwalitatief goede kandidaten voor je organisatie.
Je recruitment wordt mensgericht, tactisch en effectiever dankzij een werkgeversmerk dat matcht met je bedrijfsidentiteit en de bedrijfscultuur. Er komen steeds meer reacties op jouw wervingscampagnes en je ontvangt meer sollicitaties van gemotiveerde en enthousiaste kandidaten. De loyaliteit en betrokkenheid van je medewerkers stijgen enorm. Medewerkers die zich thuis voelen, zullen minder snel om zich heen kijken naar een andere baan.
Bedenk dat 74% van werkend Nederland latent werkzoekend is. Dat betekent dat een grote groep interesse heeft in kansen die voor hen relevant zijn. Een aantrekkelijke werkgever vinden kan hen overtuigen om de stap te nemen. Dit is jouw kans! Door je organisatie ook onder latent werkzoekenden te profileren kan je hen onbewust beïnvloeden. Zij zijn weliswaar niet actief op zoek naar een nieuwe functie, maar wat als jij precies biedt wat zij zoeken? De kandidaten willen onderdeel van je organisatie zijn, in plaats van alleen een functie invullen.
Hoe kom je tot een employer brand?
Een uniek employer brand voor jouw organisatie duikt niet zomaar op. Dit is een traject dat expertise vergt. Onderzoek naar interne en externe factoren zijn essentieel: de markt, je concurrentiepositie en het profiel van je potentiële kandidaat. Wat zijn haar beweegredenen, ambities, behoeften in deze functie? Wij kunnen dit onderzoek voor je uitvoeren en op basis hiervan een onderbouwd, strategisch advies geven. Je ontwikkelt een langetermijn visie voor effectieve recruitment, door je employer brand te ontdekken en en invulling te laten geven aan de communicatie met de arbeidsmarkt.
Eindelijk de beste concurrentiepositie
Nog een voordeel. Met een populair en gewild werkgeversmerk zorg je voor een betere concurrentiepositie. Vooral op lange termijn wordt dit effect beter merkbaar. Waar veel andere organisaties alleen recruiten om functies te vullen, verspreid jij je verhaal en spreek je potentiële kandidaten aan. Naarmate je meer actief bent, groeit het effect: meer mensen leren je organisatie kennen, meer mensen komen in contact met je organisatie, medewerkers en ook klanten kiezen bewust voor jouw organisatie.
Om te onthouden
Als employer branding de nieuwe fundering van recruitment vormt, ervaar je steeds betere resultaten. Vooral op lange termijn is employer branding effectief. Je claimt als werkgever de ‘top of mind’ positie bij jouw ideale werknemer. Je recruitment campagnes zijn helder en doordacht.
Voordelen van employer branding:
- Professionalisering in recruitment
- Verhoogde kans op goede matches met je organisatie
- Huidige werknemers krijgen richting en visie, ook voelen zij trots
- Voorkeurspositie bij latent werkzoekenden
Vergaar je eerste inzichten
Door in te zoomen op je huidige werknemers, die passen in je organisatie, leer je al over je employer brand. Wat vinden zij belangrijk in hun werk? Dit zijn de eerste inzichten die je al bewuster maken van je werkgeversmerk en bijdragen aan structurele werving. Ook wordt duidelijk waarom sommige mensen niet zo goed in je organisatie passen, wat je weer helpt in je toekomstige werving en selectie.
Verder lezen
Meer weten? Zet de eerste stap!
Nieuwsgierig naar de wervingskansen voor jou? Neem direct contact op of ga naar de contactpagina en vul het formulier in. Wij maken graag kennis met je.
Hoe kan ik je helpen?
Kevin Jansen
Business Development Manager