Blog | 9 december 2022
De beste werkgevers van Nederland en wat jij ervan kan leren
De beste werkgevers van Nederland zijn de meest favoriete werkgevers. Want welk bedrijf wil dat niet; gewild zijn bij zijn ideale talenten? Bedrijven die toonaangevend werkgeverschap uitstralen, zijn en blijven populair onder werkzoekenden. Het is meer dan waardevol om een aantrekkelijke werkgever te zijn, omdat je op die manier sneller de juiste mensen werft. Wat zijn de beste werkgevers van dit moment en wat kunnen we van hen leren? In dit blog lichten we 3 lessen uit.
Volgens Intermediair zijn de favoriete werkgevers van dit moment:
1. Shell
2. KLM
3. Google
4. Philips
5. NS
Les 1: Meer dan een werkgever zijn
Google laat zien dat een baan niet alleen draait om de vergoeding van de uren die je werkzaam bent. Ze bieden veel meer dan een salaris. Werknemers ontvangen reis- en zorgverzekering vanuit de werkgever én op locatie zijn zelfs medische professionals aanwezig. Google zorgt letterlijk voor haar werknemers. Ook zaken zoals voeding, ontspanning, ontwikkeling (opleidingen en kennisontwikkeling) en het ouderschap worden door Google ruim gefaciliteerd. Vrijwel alles lijkt mogelijk.
Wat kunnen we hiervan leren?
Wat je geeft, krijg je (vaak) terug. Investeringen in werknemers resulteren vaak in gezonde, gelukkige en tevreden werknemers. Hiermee help je ze om ook de beste kwaliteit te leveren op het werk. Natuurlijk heb je niet dezelfde mogelijkheden als Google heeft, maar wat kan je wel doen? Bied jouw werknemers een prettige werkomgeving. Realiseer je dat werknemers een groot deel van hun tijd aan jouw organisatie besteden. Zorg voor een gezonde werkomgeving, wees flexibel en zorgzaam.
Les 2: Het draait niet om je organisatie maar om je hogere doel
Philips maakt impact, wereldwijd. Dit is dan ook waar het hen om draait. Als je wilt werken om mensenlevens te veranderen, dan kan Philips jouw nieuwe match zijn. Als je inzoomt op de carrièresite van Philips zie je dat toegevoegde waarde leveren centraal staat. Dit vind je letterlijk terug: “Working at Philips is much more than a job – it’s an opportunity to fulfil your potential and your purpose. Search Philips jobs and find out how you can make your next career move a meaningful move forward.”
Hier zien we de kracht van employer branding: iets creëren waar mensen onderdeel van willen zijn. Daarnaast is Philips heel duidelijk over het sollicitatieproces. Zo wordt inzichtelijk wat je kan verwachten als je solliciteert bij zo’n grote organisatie. Hoe inzichtelijker je het proces maakt, hoe fijner dat is voor je kandidaat.
Wat kunnen we hiervan leren?
Laat zien waar je als organisatie voor staat en wat jouw doelen zijn. Op die manier zien kandidaten gelijk waar de organisatie voor staat en of dit bij hen past. Laat zien hoe je waarde toevoegt en wat je wilt bereiken. Deel je ambities. Neem potentiële kandidaten mee in het sollicitatieproces, hiermee laat je zien dat je vanuit je kandidaat denkt. Geef uitleg in je communicatiemiddelen over wat de kandidaat te wachten staat, dan kan hij hier ook rekening mee houden en voorbereid zijn.
Les 3: Geef een rondleiding en stel jezelf voor
Het lijkt een overbodige les, maar op hoeveel werken-bij websites zie je niet één beeld van je toekomstige werkplek? In hoeveel vacatureteksten wordt omschreven in welk team je terecht komt en hoe jullie communicatieprocessen zijn? Dit persoonlijke aspect wordt soms overgeslagen, terwijl daar juist kansen liggen. KLM laat zien dat het ook persoonlijk kan, zelfs als er meer dan 30.000 werknemers in je organisatie werken. Ze laten je kennismaken met het leven op de werkvloer van KLM, met het blog. Je ziet niet alleen wat ze doen, ook krijg je een impressie van hoe het is om bij deze organisatie te werken.
Wat kun jij doen?
Hoe kun jij het sollicitatieproces persoonlijker maken? Organiseer eens een brainstorm met je team rondom dit topic. Betrek verschillende lagen van je organisatie: management alléén of werkvloer alléén geeft een onvolledig beeld. Maak keuzes in de manier waarop je je verhaal wilt vertellen: interview, film, rapporteer. Vraag naar ervaringen van je collega’s, geef ze het woord. Dan laat je kandidaten zien hoe het is om bij jullie te werken, laat zien dat het niet alleen om een functieprofiel gaat maar om een uitbreiding van je team. Geef dus die ‘rondleiding’ in je organisatie, nog vóór ze binnen zijn en introduceer je team.
Uit bovenstaande lessen komt óók naar boven dat je werkgeverschap meer is dan mensen ‘aan het werk zetten’. Je bent van invloed op iemands leven. Wil je je hierin verder verdiepen? Aan de slag met jouw werkgeversmerk?
Neem vrijblijvend contact op met onze experts voor een kennismaking.
De partner voor jouw werkgeversmerk
De Kleuver arbeidsmarktcommunicatie helpt je bij het ontdekken van je werkgeversmerk. Het verwoorden van je kracht, vanuit de kern. Wij gieten dat in een onderbouwd en concreet arbeidsmarktcommunicatieplan. En realiseren de meest ideale middelenmix waarin branding en recruitment elkaar perfect aanvullen. Hoe we dat doen? Klik hier.
“The secret of getting ahead is getting started.”
Verder lezen
Meer weten? Zet de eerste stap!
Nieuwsgierig naar de wervingskansen voor jou? Neem direct contact op of ga naar de contactpagina en vul het formulier in. Wij maken graag kennis met je.
Hoe kan ik je helpen?
Kevin Jansen
Business Development Manager