Blog | 7 december 2022
Denk groter dan groot met guerilla recruitment
Zo valt je employer brand écht op!
De krapte op de arbeidsmarkt neemt elke dag toe. Er is een tekort aan personeel in de zorg, techniek, ICT-ers en ga zo maar door. Daarom is het belangrijk dat het voor een kandidaat aantrekkelijk is om voor jouw bedrijf te werken. Een guerilla recruitment actie kan positieve invloed hebben op de kandidaat. Laat de kandidaat zich speciaal voelen. Geef het gevoel dat hij of zij de enige is die je wilt toevoegen aan je team.
Wat houdt het precies in? Het komt vanuit guerilla marketing wat een marketingtechniek is die met beperkte middelen een groot resultaat bereikt. Door een onverwachte en grensverleggende actie bereik je de doelgroep en creëer je een positief imago. In de ‘war of talent’ kan zo’n opvallende actie ook goed uitpakken. Je zet dus guerilla marketing in ten behoeve van recruitment. We hebben enkele leuke voorbeelden op een rijtje gezet ter inspiratie.
Advocatenkantoor werft groots
Houthoff Burumahad plaatste onderstaand billboard midden in Amsterdam. Hester Swane was verantwoordelijk voor de recruitment binnen Houthoff en wilde maar wat graaf, de cum laude afgestudeerde, Muradin toevoegen aan het team van Houthoff. Een originele manier om iemand te werven voor je kantoor. Echter, het liep anders dan zij gehoopt hadden. Een concurrent plaatste een tijdje later dit billboard midden in Amsterdam. Hier is heel goed met humor ingespeeld op de concurrent.
ICT recruitment kan ook zo
Een guerilla recruitment actie zoals bij het advocatenkantoor hoeft natuurlijk niet per se zó groot aangepakt te worden. Het gaat om de het onverwachte en opvallende effect. Een kleinschaliger voorbeeld zien we bij een ICT bedrijf. Zij probeerde ICT’ers te werven door de volgende vacature: We zijn op zoek naar computer engineers die ervan houden om moeilijke problemen op te lossen. Bel ons op het volgende nummer: X=24 Y=30 01(y² –x²)(y²-10)x10. Weet jij welk nummer je moet bellen?
Dit voorbeeld speelt duidelijk in op de raakvlakken en denkwijze van de doelgroep, waardoor de doelgroep eerder geneigd is om erop te reageren. Het valt simpelweg op én tovert een glimlach op het gezicht. Op deze manier onderscheiden zij hun bedrijf dus van andere ICT bedrijven. Deze actie maakt het ook speciaal voor een kandidaat om te solliciteren. Juist omdat het afwijkt van de standaard. Kandidaten zullen deze manier van solliciteren waarderen en onthouden. Hierdoor heb je eigenlijk al een streepje voor op de anderen.
Wil je zelf een guerilla recruitment actie starten?
Zorg dan dat je deze tips zeker toepast:
1. De actie moet leuk, schokkend of ontroerend zijn
Emotie is een belangrijk onderdeel van marketing. Maak gebruik van humor, als je mensen laat lachen heeft dat serieus effect. Iemand schokken of ontroeren kan ook een hele actieve manier zijn om mensen stil te laten staan bij jouw boodschap. Maak gebruik van humor door middel van bijvoorbeeld hyperbolen of woordspelingen.
2. Het moet nieuw zijn
Innovatie is belangrijk. Zorg dat jouw actie door nog niemand anders is uitgevoerd. Zo ben je uniek en zal de actie beter blijven hangen bij de kandidaat. Even googlen doet wonderen ;).
3. De actie moet relevant zijn
Je wilt dat iedereen meteen wie de doelgroep begrijpt is en zich herkent waardoor de relevantie stijgt. Durf hierin specifiek te zijn en dus keuzes te maken. Beter richt je de campagne op een kleinere specifieke doelgroep, dan op een grotere algemene doelgroep. Dat verhoogt namelijk de relevantie. Net zoals het voorbeeld van het telefoonnummer voor de ICT-kandidaat.
4. Ga voor het uiterste
Een guerilla recruitment actie opzetten is iets dat je niet vaak doet. Maar als je het doet, ga dan ook voor het uiterste. Zorg dat jouw actie ook daadwerkelijk de potentie heeft om viral te gaan. Het zal de kans op kandidaten vergroten, maar ook jouw bedrijf een positieve boost geven door alle aandacht.
5. Zorg voor bereik
Een guerilla campagne valt op door de match met de doelgroep, het unieke/opvallende en grootste impact. Wanneer een grote groep mensen dit zal inzien en het waardeert, stijgt het bereik. Houd daarom rekening met een promotiebudget van tweemaal je productiebudget. En zet al je middelen in zodat je een omnichannel aanpak krijgt (vanuit owned en paid media gedacht) voordat je earned media verdient.
Verder lezen
Meer weten? Zet de eerste stap!
Nieuwsgierig naar de wervingskansen voor jou? Neem direct contact op of ga naar de contactpagina en vul het formulier in. Wij maken graag kennis met je.
Hoe kan ik je helpen?
Kevin Jansen
Business Development Manager